2606, 2019

Nowe kontakty biznesowe – jak je pozyskać, by były trwałe i przynosiły zamierzone efekty? Odpowiedzią na to jest networking – anglojęzyczne słowo, które gra ostatnio znaczącą rolę
w biznesie.

 

CO TO JEST NETWORKING?

Słownikowa definicja podaje, że networking to proces wymiany informacji, zasobów, wzajemnego poparcia i możliwości, prowadzony dzięki korzystnej sieci wzajemnych kontaktów. Gdzie te kontakty pozyskać? Najlepiej na konferencji lub kongresie! Wydarzenia te skupiają grono ludzi zainteresowanych konkretnym tematem. Przykładowo najwięcej programistów spotkamy na konferencji poświęconej nowym technologiom, lekarzy spotkamy na sympozjum medycznym, a biznesmenów na kongresie. Na organizowanym w połowie czerwca w G2A Arena Kongresie Business Without Limits obserwowaliśmy networking w czystej postaci – ludzie, których łączy szeroko pojęty biznes, spotkali się w jednym czasie i w jednym miejscu. Była to okazja do rozmowy, poznania się lub zacieśnienia wcześniej nawiązanych znajomości, zwłaszcza że była to VI edycja tego wydarzenia, więc uczestnicy mogli już spotkać się kilkukrotnie. Liczne panele tematyczne zakończone żywą dyskusją skłaniały do nawiązania relacji ze współuczestnikami. Ciekawe rozmowy przeniosły się również w inne miejsce – część restauracyjną czy bankietową, które skłaniały do podjęcia luźniejszych tematów, a te potrafią połączyć bliżej, niż niejeden panel.

DAJ SIĘ ZAPAMIĘTAĆ

Networking wymaga otwarcia się na innych, pokazania się bliżej, pozwolenia poznać siebie innym. Tylko wtedy networking ma sens. Udział w konferencji to inwestycja! Inwestycja swojego czasu i często pieniędzy. Jestem tutaj w konkretnym celu; chcę wykorzystać to miejsce, by wynieść z niego jak najwięcej – stos wiedzy, ale i stos wizytówek. Podstawa skutecznego networkingu to rozmowa. By móc swobodnie konwersować z ludźmi, którzy rangą czy wiedzą przewyższają nas kilkukrotnie, musimy wejść na inny poziom myślenia – wszyscy jesteśmy równi i jednakowo ważni. Znajdujemy się w miejscu, które łączy nas tematycznie. Chcemy ze sobą współpracować, a więc być partnerami. Nie każdy potrafi swobodnie zagaić nieznaną osobę i zachęcić ją do rozmowy, która dopiero może przerodzić się w biznesową relację. Ta, dla niektórych ciężka bariera do przebicia może być naprawdę wiele warta.

PRZYGOTUJ SIĘ

By działania networkingowe były bardziej skuteczne, warto przygotować się do nich wcześniej. Zarówno w przypadku Kongresu Business Without Limits, jak i na większości tego typu wydarzeń, lista prelegentów, a czasem nawet uczestników podawana jest wcześniej. Wyszukanie nazwisk, czy przedstawicieli firm, którzy nas interesują najzwyczajniej zaoszczędzi nasz czas. Wcześniejsze przygotowanie i zapoznanie się ze specyfiką firmy, czy przeczytanie kilku słów o niej lub jej przedstawicielu ośmieli nas również do rozpoczęcia rozmowy. Łatwiej będzie nam zacząć dany temat, jeśli będziemy już nieco o nim wiedzieć. Wyciagnięcie ręki i dyskretna pochwała działań konkretnej firmy ułatwią przełamanie pierwszych lodów. Będą też dobrym wstępem do umówienia się na kawę i być może stworzenia czegoś wspólnie w kwestiach zawodowych.

NIE ZAPOMNIJ O MNIE

Networking to również pielęgnacja nawiązanych wcześniej znajomości, tak by móc
w razie potrzeby zwrócić się z pomocą do konkretnej osoby, która może i chce pomóc. Obecnie to też popularna metoda szukania pracy oraz poszukiwania pracowników. System rekomendacji jest coraz częściej stosowany oraz gratyfikowany finansowo w wielu firmach. Polecony kandydat uważany jest za sprawdzonego. Ręczy za niego obecny już pracownik, który nie chce zawieść swojego pracodawcy. Zauważamy szybko rozbudowującą się sieć kontaktów biznesowych, podtrzymywaną na popularnym portalu społecznościowym Linkedin. Czy warto tam być? Nigdy nie wiadomo, kto napisze do Ciebie z propozycją idealnej pracy, widząc Twój świetnie prowadzony i profesjonalny profil.

Komentarze

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
I ŚLEDŹ NASZE PROMOCJE!

Chcę otrzymywać newsletter na podany adres poczty elektronicznej.

Więcej informacji

Zapisz się do newslettera!